Elektrimootoritest....

Läks midagi kärssama või tahad midagi ehitada.
es1dc
Surfan raadiolainetel
Surfan raadiolainetel
Postitusi: 236
Liitunud: R Apr 22, 2005 11:28 am
QTH: KO29JJ
Asukoht: Peetri küla Rae vald
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas es1dc » T Veebr 18, 2014 11:19 am

alati on aidanud rootori uuesti mähkimine.

See konkreetne eksemplar oli nii kõvasti liimitud lakitud, et ma ei kujutagi ette kuidas sellist lahti võetakse. Võibolla mingis lahustis saaks lahti leotada, mehaanilisel teel küll mitte. Aga siis peaks seda asja ise ja puhtalt suure huvi pärast tegema, kusagile ümbermähkimisele viia on liiga kallis. Ja kui arvestada ostuaastat 2007, hinnalipikut ca 800 eeku, siis võib ka tõdeda, et eks ta on ennast tasa töötanud.
Kutsung: erkki / 304DC
HAM: ES2DC KO29JJ
Danita 3000 KL-35 5/8
Yaesu VX3R WOUXUN KG-UVD1P

peeter
Veteran
Veteran
Postitusi: 324
Liitunud: N Juul 13, 2006 10:42 am
Asukoht: Nõmme
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas peeter » T Veebr 18, 2014 12:52 pm

es1dc kirjutas:
alati on aidanud rootori uuesti mähkimine.

See konkreetne eksemplar oli nii kõvasti liimitud lakitud, et ma ei kujutagi ette kuidas sellist lahti võetakse. Võibolla mingis lahustis saaks lahti leotada, mehaanilisel teel küll mitte. Aga siis peaks seda asja ise ja puhtalt suure huvi pärast tegema, kusagile ümbermähkimisele viia on liiga kallis. Ja kui arvestada ostuaastat 2007, hinnalipikut ca 800 eeku, siis võib ka tõdeda, et eks ta on ennast tasa töötanud.

Ise mähkimisest ei tule kindlasti midagi head, kui kogemused puuduvad. Spetsid teevad selle kvaliteetselt ära ja samas ka enne ütlevad, kas tasub üldse teha.
Tervitustega
Peeter

peeter
Veteran
Veteran
Postitusi: 324
Liitunud: N Juul 13, 2006 10:42 am
Asukoht: Nõmme
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas peeter » T Veebr 18, 2014 1:00 pm

Einarile vastuseks - pole siin tegemist mingi hiromantiaga.

Pikas pikendusjuhtmes tekkib pingelang ja selletõttu mootorile antav pinge langeb lihtsalt nii madalalale, et mootori võimsus kukub (võimsus sõltub pinge ruudust) ja mootor ei jõua enam selle väikese võimsusega teha seda tööd, mida temalt nõutakse ning tulemuseks mootori ülekuumenemine. Käsitööriistad on ette nähtud töötamiseks nominaalpingel, mitte madalamal. Madala pinge korral ei tohi lihtsalt nii palju valu anda.
Kui pikendusjuhe juba rullis kuumaks läheb, on see esimene märk, et liiga peenike juhe!
Tervitustega

Peeter

EINAR
Veteran
Veteran
Postitusi: 2273
Liitunud: N Apr 23, 2009 8:49 pm
QTH: KO38MC
Asukoht: PÕLVAMAA Mammaste
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas EINAR » T Veebr 18, 2014 3:50 pm

[quote="peeter"]Einarile vastuseks - pole siin tegemist mingi hiromantiaga.

Pikas pikendusjuhtmes tekkib pingelang ja selletõttu mootorile antav pinge langeb lihtsalt nii madalalale, et mootori võimsus kukub (võimsus sõltub pinge ruudust) ja mootor ei jõua enam selle väikese võimsusega teha seda tööd, mida temalt nõutakse ning tulemuseks mootori ülekuumenemine. Käsitööriistad on ette nähtud töötamiseks nominaalpingel, mitte madalamal. Madala pinge korral ei tohi lihtsalt nii palju valu anda.
[/quote]

Nu jah, seda minagi, aga näe Tõnis - tark ja koolitatud mees, ei ole nõus sellega ..vt. eespoolt, mis Ta kirjutas .. :)
Ma pidasin ka silmas just seda, et kui mehhaaniline koormus (võllil) samaks jääb, siis elektrilise võimsuse poolelt peab see ka sama olema + kasuteguri osa juurde muidugi (mis normaalreziimis põhiliselt soojusena eraldub)... kui ei jätku el.võimsust - tekib ju ülekoormus ..??
Reaalsuses ju ketaslõikur kuumeneb alapingel, see on fakt!

Kasutaja avatar
officer
Veteran
Veteran
Postitusi: 1626
Liitunud: N Jaan 15, 2009 10:51 am
QTH: KO29KL
Asukoht: Viimsi

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas officer » T Veebr 18, 2014 4:51 pm

...kui pikk see pikendusjuhe siis on ja kui suur on selle juhtme takistus....minu teada pikendusjuhtmeid ei tehta alla 1,5mm2....ja millist võimsus sealt läbi aetakse???....jutt vist oli el.drellist???
ES2JT/304JT

Kasutaja avatar
Kaljukits
Moderaator
Moderaator
Postitusi: 5367
Liitunud: P Aug 06, 2006 8:56 pm
QTH: KO29EH
Asukoht: Keila KO29EH
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas Kaljukits » T Veebr 18, 2014 8:05 pm

officer kirjutas:...kui pikk see pikendusjuhe siis on ja kui suur on selle juhtme takistus....minu teada pikendusjuhtmeid ei tehta alla 1,5mm2....ja millist võimsus sealt läbi aetakse???....jutt vist oli el.drellist???

Väga õige küsimus Jaani poolt. Mitu volti pingelangu siis mootori läbi kõrvetas... ;)
73! de ES1TL, ES2TL, 3Ø4TL

EINAR
Veteran
Veteran
Postitusi: 2273
Liitunud: N Apr 23, 2009 8:49 pm
QTH: KO38MC
Asukoht: PÕLVAMAA Mammaste
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas EINAR » T Veebr 18, 2014 11:36 pm

Õhtust! Mõni sõna veel minu möla ka.. :)

Meie ehitusmeestel oli 2200 W ketaslõikaja ja kui seda läbi esialgu kasutusel olnud pikendusjuhtme toideti, olevat jõud ära kadunud ja mootor kuumenema hakanud. Kui 3x2,5mm2 pikendusjuhe kasutusele võeti, kõik need "effektid" kadusid. Mismoodi seda füüsikaliselt põhjendada, mind ka huvitab?

Osaliselt kokkusulanud pikendusjuhet nägin oma silmaga ühel ohutustehnika kursusel, olin tollal ühe firma peaenergeetik, mingeid CE standardeid siis polnud Eestis. Väliselt u. pliiatsi jämeduse (7..8mm) juhme isolatsiooni osaliseks sulatamiseks võis hinnanguliselt kuluda ikka 100W vähemalt.. kui juhet läbis nt. 10A voolu, mis tööriistade puhul üsna tõenäoline, siis 100W (sulatus)võimsuse puhul pidi seal pingelang u. 10 V olema ..no ütleme nii hinnanguliselt .. seega pidi tolle pikendusjuhtme takistus kusagil 1 oomi kandis olema.
Seal rullil võis vast 30..50m pikendusjuhet olla?? .. ei mäleta täpselt, u.10a. tagasi oli see kõik.
Niipalju siis minu kogemustest selle asja juurde.
Leiutage siis sobiv teooria, millega see kõik kokku klapiks! :)
73!

Kasutaja avatar
Kaljukits
Moderaator
Moderaator
Postitusi: 5367
Liitunud: P Aug 06, 2006 8:56 pm
QTH: KO29EH
Asukoht: Keila KO29EH
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas Kaljukits » K Veebr 19, 2014 10:16 am

EINAR kirjutas:Leiutage siis sobiv teooria, millega see kõik kokku klapiks! :)
73!

See teooria on lühidalt:
Kasutage kvaliteettööriistu !
73! de ES1TL, ES2TL, 3Ø4TL

Kasutaja avatar
officer
Veteran
Veteran
Postitusi: 1626
Liitunud: N Jaan 15, 2009 10:51 am
QTH: KO29KL
Asukoht: Viimsi

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas officer » K Veebr 19, 2014 11:25 am

EINAR kirjutas:Õhtust! Mõni sõna veel minu möla ka.. :)

, olin tollal ühe firma peaenergeetik, mingeid CE standardeid siis polnud Eestis. 73!


...huvitav, kas Ohmi seadus siis juba kehtis Eestis?
Ja kas see "üks firma" põles maha :roll: ?
ES2JT/304JT

EINAR
Veteran
Veteran
Postitusi: 2273
Liitunud: N Apr 23, 2009 8:49 pm
QTH: KO38MC
Asukoht: PÕLVAMAA Mammaste
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas EINAR » K Veebr 19, 2014 2:23 pm

Nu ma lisaks kõigele eelpool loodaks ikka kelleltki vastust, et miks el.mootor alapingel kuumenema hakkab kui meh. koormus võllil samaks jääb :?:

Jaan, kas Ohmi seadus tollal Eestis kehtis või mitte - mina küll ütelda ei oska! :)
Aga see "üks firma" "põles maha" jah! Müüdi välisriigist ostjale maha, rahad kanti šveitsi panka ... ja meiesugustele soovitati :butthead:
73! :lol:

es1dc
Surfan raadiolainetel
Surfan raadiolainetel
Postitusi: 236
Liitunud: R Apr 22, 2005 11:28 am
QTH: KO29JJ
Asukoht: Peetri küla Rae vald
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas es1dc » K Veebr 19, 2014 4:15 pm

See teooria on lühidalt:
Kasutage kvaliteettööriistu !


No mulle tundub, et kvaliteettööriistade hinnad lähevad sinna keskklassi transiiveritega samasse lahtrisse, oma tarbeks hobikasutajale pole mõtet pilli lõhki puhuda. Ma kaldun arvama, et nende õigete kvaliteettööriistadega on sama lugu, nagu ütlemisega kosmosetehnoloogia kohta - kui Sa oled sellest kuulnud, siis see pole enam kosmosetehnoloogia. See tähendab, et kindlasti on kuskil Saksamaal või Prantsusmaal või Šveitsis väga hääde instrumentide tootjad, kelles meie mitte kuulnudki pole. Ja omad toimetamised teeme ikka NuTooli, PowerCrafti, Qvalda, Makita, Ryobi, Einhelli, Boschi, Metabo abiga.
Ja mis veel kvaliteeti puutub, siis kogemus ütleb, et kvaliteet kestab seni kuni müügimees selle sulle maha on müünud, kui hiljem remontima /ümber vahetama lähed, siis saad teada, et antud mudel ei olnud ikka õiget värvi :)
Kodu/hobikasutajale kõlbab tegelikult 80% sellest odavama otsa kolast, mis meil poest saada on, negatiivse poole peale paneksi Espakist ostetud paar FarTooli asja, ketassaag, mille sihik oli offsetiga, nii et mööda joont lõikamiseks pidi kõrvale hoidma (no selle mootor tekkis sama jama :) ja sama firma puurpink, mille padrunit ei saanud tsentreerida, ütleme puhtal kehva metallitöö tulemus või nii.
Aga lühiskeerdude testimiseks peab vist aretama väikese lisavidina. Võib ka osta, kodumaine kraam :)
http://jaanus.tech-thing.org/category/half-ohm/
Kutsung: erkki / 304DC
HAM: ES2DC KO29JJ
Danita 3000 KL-35 5/8
Yaesu VX3R WOUXUN KG-UVD1P

EINAR
Veteran
Veteran
Postitusi: 2273
Liitunud: N Apr 23, 2009 8:49 pm
QTH: KO38MC
Asukoht: PÕLVAMAA Mammaste
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas EINAR » K Veebr 19, 2014 7:28 pm

[quote="es1dc"]
Kodu/hobikasutajale kõlbab tegelikult 80% sellest odavama otsa kolast, mis meil poest saada on ..[/quote]

M.O.T.T. /mida oligi tarvis tõestada/

Proffiriist tasub osta siis kui sellega päevast päeva raha tagasi teenid, muudel juhtudel saad proffiriista hinna eest odavamat "kola" nii palju, et jätkub koduseks tarbimiseks veel lastelastelegi!
Osa firmasid on aga ka proffitöödeks odavama otsa "kola" ostma hakanud - pidi tunduvalt odavam tulema, sest ühtemoodi sublimeeruvad objektidelt nii odav kui kallis "kola"! /sublimatsioon - tahke keha aurustumine/
73! :)

Kasutaja avatar
tanel
Surfan raadiolainetel
Surfan raadiolainetel
Postitusi: 147
Liitunud: K Dets 21, 2005 12:04 pm
QTH: KO29HI
Asukoht: Autoturg

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas tanel » E Mär 24, 2014 6:23 pm

Ma ise olen uurinud samuti probleemi et miks just pikemate pikendusjuhtmete puhul käsitööriistadel kipuvad mähised tugevalt sädelema mingi aja pärast,olen samuti vahetanud harju,puhastanud kollektorit,uurinud kollektori vahesid peale puhastust ka mikroskoobiga et kas ikka puhas ja ei ole kinnistunud metalli pilude vahel ja ikka sädeleb. põhjuse arvan olevat selles et nagu eelpool mainitud variant et kui mootor töötab ette nähtust madalama pingega siis pöörded langevad ok, loogiliselt peaks ju koormus natuke langema mis peaks kompenseerima, mõtlen et asi selles et enamustel tööriistadel ju on mähise kuljes ka jahutusventilaator ja kui pingelang mootorini on suur siis väheneb ka rootori kiirus ja sellega koos mähist jahutav õhuhulk mis voolab seadmest läbi ja mis jahutab ka mähist ennat ja pikema kasutamise järel kuumendab mähist ülemäära eriti mähise sisemiste kihtide juures (mõned mähised mis olen lahti lõhkunud on pealt ilusad aga mida sügavamale kaevad seda rohkem tuleb välja musti/põlenud lakiga keerde.
KL500, kui jõud on taga siis peab minema! ES1TFN / 304DJ

Kasutaja avatar
Kaljukits
Moderaator
Moderaator
Postitusi: 5367
Liitunud: P Aug 06, 2006 8:56 pm
QTH: KO29EH
Asukoht: Keila KO29EH
Kontakt:

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas Kaljukits » E Mär 24, 2014 9:00 pm

tanel kirjutas:ju on mähise kuljes ka jahutusventilaator ja kui pingelang mootorini on suur siis väheneb ka rootori kiirus ja sellega koos mähist jahutav õhuhulk mis voolab seadmest läbi ja mis jahutab ka mähist ennat ja pikema kasutamise järel kuumendab mähist ülemäära eriti mähise sisemiste kihtide juures (mõned mähised mis olen lahti lõhkunud on pealt ilusad aga mida sügavamale kaevad seda rohkem tuleb välja musti/põlenud lakiga keerde.

Täpselt nii ongi ja just nn `ökonoomselt` toodetud mootorite puhul, kus vaske on arvestatud minimaalselt, pigem veel vähem, kui paar min tööks ja kümneks puhkuseks.
73! de ES1TL, ES2TL, 3Ø4TL

Kasutaja avatar
tanel
Surfan raadiolainetel
Surfan raadiolainetel
Postitusi: 147
Liitunud: K Dets 21, 2005 12:04 pm
QTH: KO29HI
Asukoht: Autoturg

Re: Elektrimootoritest....

PostitusPostitas tanel » T Mär 25, 2014 10:46 am

se küll natuke genekate teema aga siiski, sai metsas laetud 4 x 100ah akusid sõiduauto 90A geneka pealt tühikäigul,no ütleme jah et asi pole päris nii ette nähtud ja tulemus oli see et geneka dioodid kippusid mingi aja tagant läbi minema aga mähised ja muu asi pidas vastu. Sai lahendusi otsitud asi lõppes sellega et oli vaja lihtsalt kõrgemate pööretega laadida - genekast läbiminev õhuhulk oli suurem ja jahutas "hobuserauda" kus dioodid küljes normaalselt ja suurel koormusel dioodid ei surnud enam soojussurma.
KL500, kui jõud on taga siis peab minema! ES1TFN / 304DJ


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 12 külalist