Korralik Fm vastuvõtu antenn autoraadiole?

Kõik antennijutud siia
Yorick
Noorem lällaja
Noorem lällaja
Postitusi: 19
Liitunud: T Juun 10, 2014 10:34 pm
QTH: KO29KI74

Re: Korralik Fm vastuvõtu antenn autoraadiole?

PostitusPostitas Yorick » N Aug 10, 2017 2:46 pm

Peale mitmeid teste ja ajakulu on mulle saanud selgeks järgmine:

1) Originaal autoraadiod on hifi mõttes täielik rämps, kuid neil kipub
aeg-ajalt olema üks väga positiivne omadus. Hea FM tuner. On autosi kuhu on
tehase poolt paigaldatud lausa diversity võimekusega vastuvõtja (kaks
antenni).

2) Kõik antennid, mis ei asu alusega kere välispinnal on alati kas vähe või
rohkem kehvad võrrelde kere külge kinnituvaga. Eriti kehvad on klaasile
kleebitavad, ei aita ka see kui sellel on Balupunkti või mõne teise tootja
kirjad peal.

3) Peamine probleem raadio vastuvõtul (kõige suurem probleem) ei ole mitte
singaalitugevus vaid peegellained - multipath reception.
Tegemist on nähtusega, mida digi modulatsioon (qpsk, qam jne.) puhul saab kasutada vastuvõtu
parendamiseks (sümbolite tasemel nopitakse väärtuslik info välja) kuid
analoogmodulatsiooni puhul normaalset vastuvõttu segava faktoriga.

Rohkem saab selle kohta lugeda siit:
http://www.teamrocs.com/technical/pages/multipath.htm

Kui tuuneril kahte antennisisendit ei ole, siis on võimalik, et raadios endas
on kasutusel mingi tehnloogia. Pioneeril SuperTuner IIID, Sonyl nimetavad
seda "multipath rejectioniks". See on parem kui mitte midagi, kuid nende
tehnoloogiatega diversity põhise lahenduse vastu ei saa.


Kuna ise vahetasin autos HU, kõlarid ja võimu audiofiili tasemele vastava
tehnika vastu välja, siis algaski võitlus raadiovastuvõtuga. Autoks Toyota ja
katusel oli algselt paarikümne sendine originaal antenn kus sees on "booster"
e. eelvõimendi, mis võimendab antennist tulnud signaali, et see kaablis
vastuvõtjani ära ei sumbuks. Kuna kindel soov oli see antenn asendada kas
universaalse antenniga (Sirio Triflex - CB, FM, GSM - kõik ühes) või lällari antenniga, siis maha see
läks.

SirioTriflexi häda oli see, et CB ulatus ikka väga kitsas, aga mis seal tahta,
antenn ise selline jupats ja rohkem juttu selles minu poolt loodud teemas.


Lõpuks jäi katusele ca 1.6m pikk "Springer" teise nimega Thunderpole Orbitor
HD, millele panin veidi pikema piitsa, et täpselt häälde saada (ch1, ch40 - 1:1.2) ja sellele järgi
antenni jagaja/filtri:http://www.procommproducts.com/uploads/3/2/4/8/3248962/__inverse_multiplexer.pdf


Kõik kena? Mitte päris. Perfektsionist nagu ma olen, hakkas häirima see, et
linnas majade vahel käib ikkagi raadiost "tshk...tshk läbi!". Kui jääda selle
häire koha peal täpselt seisma, siis raadio signaalitugevuse indikaator näitab
langust ühe "pulga" võrra (pulki kokku neli). Samast mastist tulevad
raadiojaamad enamuses samuti häirega ja stereo indikaator vilgub.

Mingi päev sai tartus käidud ja tee peal sai avastatud, et Kose tankla ühes
nurgas on selline koht kus näiteks PowerHit vastuvõttu tabavad peegellained,
siis tundus see hea koht olema tulevikus eksperimenteerimiseks. Mõeldud tehtud,
nädal hiljem kui Adaverre sõit oli, siis võtsin omale pool tunnikest vaba aega
seal antennidega veidi katsetada.

Tulemus oli, et Toyota originaal antenn koos boosteriga annab veidi kehvema
tulemuse. Raadiojaam ei ole kuulatav... lällari antenniga selle peegellaine
alas on 2 pulka neljast, mono ja heli suhteliselt puhas.


Jutt, et antenn peab kindlasti olema lainepikkuste kordne ja mitte
pikem kui pool lainepikkust on pooltõde. On olemas sellised mõisted nagu
"longwire antenna" ja "capture surface area" ja need kompenseerivad sedavõrd,
et antenn võib olla pikem kui 1/4 lambda monpopole või 1/2 lambda dipole.
Üks antenn mis on kordades pikem kui lambda: https://www.svebry.se/product/gp-9n-vertikalantenn-i-glasfiber-144-430-mhz

Üks väga hea ringhäälingu FM antenn on siin (7m traati):
https://www.wearecb.com/firestik-am-fm-antenna.html
Saadaval siis kaks versiooni: 3ft ja 4ft.

Kaabli poole pealt julgen soovitada, et võib kasutada "RG58 C/U Mil Spec 50
OHM" ja "motorola" (tavaline autoraadio pistik) sellele otsa panna. Vältida
tuleks 75ohmi vahetükke ja üleminekuid. Selle väikese sobitusprobleemi (-0.4455 dB)
vahetult autoraadio juures elab üle. Kohalike poolt müüdav 75oomine sitt mille
parameetreid nad ei suuda öelda omab vaid 8! karva varjes ja lõpptulemus on
hullem. Ekstra ei hakanud autoraadio jaoks 75ohmi beldenit tellima. Oluline
on, et antenni juures kõik sobiks.

Reaalsus on see, et olen autoraadiotel näinud tehase poolt paigaldatud
kaableid nii 50 kui ka 110ohmi... kuid mitte kunagi 75, mis selle põhjus on ei
tea.



Kes tahab rohkem kaasaegset kirjandust lugeda mobiilse vastuvõtu antennide
kohta, siis soovitan seda raamatut: https://www.bookdepository.com/Mobile-Antenn-Systems-Handbook-K-Fujimo/9781596931268
Päris palju on siin maailmas muutunud kuigi pässid jootekolb käes väidavad muud. Kaasaene RF teadus väidab ka seda, et teatud sagedustel ei tohikski pistikuid joota... vaid ainult crimpida
(pigistada), sest joodis muutub lainetakistiks.

Ahjaa, autoraadioks on DEH-80PRS (reference series!).


Mine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 9 külalist

cron